Drogi płatne w Rumunii
W Rumunii do jazdy po wszystkich autostradach i drogach krajowych wymagana jest ważna winieta autostradowa (rovinieta), niezależnie od pokonanego dystansu. Winieta pełni funkcję obowiązkowego podatku drogowego dla wszystkich pojazdów korzystających z publicznej sieci drogowej zarządzanej przez rumuńską Krajową Spółkę Infrastruktury Drogowej (CNAIR). Zwolnione z tego obowiązku są jedynie drogi lokalne znajdujące się w granicach gmin.
System winiet został wprowadzony w celu finansowania utrzymania, modernizacji i rozbudowy rumuńskiej sieci dróg, jednej z najbardziej rozbudowanych w Europie Wschodniej. Łączy wszystkie główne regiony kraju, od stolicy Bukaresztu i górskich przełęczy Transylwanii po Konstancę nad Morzem Czarnym oraz przejścia graniczne z Węgrami, Bułgarią, Ukrainą i Mołdawią.
Przepisy dotyczące opłat obowiązują we wszystkich głównych kategoriach dróg: autostradach (A), drogach ekspresowych (DEx) oraz drogach krajowych (DN). Każda trasa jest wyraźnie oznaczona tablicami z numerem drogi i jej kategorią. W momencie wjazdu na którąkolwiek z takich dróg musisz mieć ważną winietę powiązaną z numerem rejestracyjnym pojazdu.
Rumuńskie autostrady
Sieć autostrad w Rumunii szybko się rozbudowuje, łącząc stolicę ze wszystkimi głównymi regionami i przejściami granicznymi. Każda autostrada jest oznaczona symbolem A i wymaga ważnej winiety:
A0 okrąża Bukareszt i łączy się ze wszystkimi głównymi trasami wlotowymi. Odcinek południowy jest otwarty, natomiast północny wciąż jest w budowie.
A1 prowadzi z Bukaresztu przez Pitești, Sibiu, Devę, Timișoarę i Arad do Nădlac na granicy z Węgrami. Stanowi główny korytarz kraju do Europy Środkowej.
A2 łączy Bukareszt z Konstancą nad Morzem Czarnym. W pełni funkcjonalna i jedna z najbardziej ruchliwych tras w Rumunii w sezonie letnim.
A3 biegnie z Bukaresztu i Ploeszti na północ przez Braszów, Kluż-Napokę i Oradeę do Borș na granicy z Węgrami. Kilka odcinków jest już użytkowanych, inne są w budowie.
A4 omija Konstancę, odciążając ruch przybrzeżny i łącząc strefę portową z autostradą A2.
A5 to planowana trasa z Bukaresztu do Giurgiu na granicy z Bułgarią, mająca poprawić dostęp od strony południowej.
A6 połączy Timișoarę, Craiovę i Alexandrię z Bukaresztem, tworząc nową zachodnio-południową trasę przez Oltenię.
A7, znana jako „Autostrada Mołdawska”, łączy Ploeszti, Buzău, Bacău i Suczawę z Siret przy granicy z Ukrainą. Kilka odcinków jest już otwartych.
A8 będzie przyszłą trasą wschód–zachód między Târgu Mureș w Transylwanii a Jassami i Ungheni na granicy z Mołdawią.
A9 połączy Timișoarę z Moravițą i granicą serbską.
A10 łączy Sebeș, Alba Iulia i Turdę, stanowiąc połączenie między A1 a A3. Jest w pełni funkcjonalna.
A11 biegnie między Arad i Oradeą, łącząc Rumunię Zachodnią z Węgrami. Niektóre odcinki są już otwarte.
A13 połączy Sibiu i Braszów, a następnie będzie biegła na wschód do Onești i Răcăciuni przy A7.
A14 biegnie przez północną Rumunię z Botoșani przez Suczawę, Baia Mare i Satu Mare do Oar na granicy z Węgrami.
Rumuńskie drogi ekspresowe
Sieć dróg ekspresowych w Rumunii szybko się rozwija, zapewniając szybsze połączenia między głównymi miastami i uzupełniając system autostrad. Wszystkie drogi ekspresowe oznaczone prefiksem DEx wymagają ważnej winiety:
DEx1 Ekspresówka Besarabii łączy Mărășești, Bârlad i Albița przy granicy z Mołdawią. Planowana jako alternatywny korytarz między Bukaresztem a Kiszyniowem.
DEx4 Ekspresówka Someș łączy Petreștii de Jos, Kluż-Napokę, Gherla i Dej. Pierwszy odcinek między Petreștii de Jos a Tureni otwarto w lipcu 2025.
DEx6 Ekspresówka Dunaju połączy węzeł z A4 koło Brăili z Gałaczem, poprawiając dostęp do wschodnich przepraw przez Dunaj.
DEx7 Ekspresówka Bukowiny połączy Suczawę z Siret, tworząc szybszą trasę do granicy z Ukrainą.
DEx8 Ekspresówka Dobrudży biegnie z Brăili do Tulczy, Konstancy i Mangalii. Obwodnica Konstancy (22 km) jest czynna, pozostałe odcinki są w fazie projektowania.
DEx11 Ekspresówka Crișana połączy Arad, Chișineu-Criș, Solontę i Oradeę, zapewniając połączenie z Węgrami.
DEx12 Ekspresówka Oltenii biegnie z Pitești przez Slatinę do Craiovej. W pełni funkcjonalna od lipca 2025 i stanowi kluczową trasę w południowej Rumunii.
DEx14 Ekspresówka Horea, Cloșca i Crișan połączy Satu Mare i Oar, poprawiając dostęp do granicy z Węgrami.
DEx16 Obwodnica Oradei łączy Oradea Ring Expressway z A3. W pełni funkcjonalna od 2024, zapewnia szybkie obejście miasta.
Rumuńskie drogi krajowe
Oprócz autostrad i dróg ekspresowych wszystkie drogi krajowe (DN) w Rumunii również wymagają ważnej winiety. Drogi te łączą miasta, ośrodki regionalne i przejścia graniczne, tworząc kręgosłup transportu krajowego. Oznakowanie dróg DN ma czerwony kolor z białym numerem. W momencie wjazdu na trasę DN winieta musi być aktywna.
Odcinki bezpłatne w Rumunii
Choć winieta Rumunia (rovinieta) jest obowiązkowa na wszystkich autostradach (A), drogach ekspresowych (DEx) i krajowych (DN), istnieje kilka szczególnych przypadków, w których nie jest wymagana. Do odcinków bezpłatnych należą głównie:
Fragmenty dróg krajowych (DN), które przebiegają przez miasta lub miejscowości, pomiędzy oficjalnymi znakami „wjazd” i „wyjazd”.
Drogi lokalne zarządzane przez władze miejskie lub powiatowe (drogi komunalne lub gminne).
Po opuszczeniu obszaru zabudowanego i ponownym wjeździe na odcinek płatny winieta musi być ważna i aktywna, nawet jeśli przejechałeś bardzo krótki dystans.
System opłat drogowych w Rumunii jest przeznaczony dla pojazdów podróżujących między miastami i na dłuższych dystansach, więc jeśli poruszasz się tylko w granicach miasta, winieta zwykle nie jest wymagana. Jednak na każdą podróż poza obszar lokalny warto upewnić się, że winieta jest zarejestrowana i aktywna przed rozpoczęciem jazdy.